Методична палітра

 1.    Структура web-квестів. Веб-квест містить такі основні елементи:
  •  вступ, у якому обов’язково вказуються терміни проведення роботи і надається вихідна ситуація або завдання;
  •  посилання на ресурси мережі, у яких міститься необхідний для веб-квесту матеріал: електронні адреси, тематичні форуми, книги або методичні посібники з бібліотечних фондів;
  • поетапний опис процесу виконання завдання з поясненням принципів обробки інформації, додатковими супровідними питаннями, причинно-наслідковими схемами, таблицями, діаграмами, графіками та ін.;
  • висновки, які мають містити приклад оформлення результатів виконання завдання або їх презентації, шляхи подальшої самостійної роботи із зазначеної теми і галузі практичного застосування отриманих результатів і навичок.

На першому етапі викладач проводить підготовчу роботу, знайомить учнів із темою, формулює основну проблему.Завдання веб-квеста подається окремими блоками питань і переліками адрес в Інтернеті, де можна отримати необхідну інформацію. Питання сформульовані так, щоб при відкритті блогу учень розумів принципи для відбору матеріалу, виділення головного з усієї інформації, яку він знаходить. Ця стадія веб-квесту має найбільший розвивальний потенціал: при пошуку відповідей на поставлені питання удосконалюється критичне мислення, уміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об'єкти і явища, мислити абстрактно. Певне керування процесом з боку викладача може проводитися через надання списку запитань, поширення прикладів, схем.
Наступним є етап оформлення результатів, у межах якого відбувається осмислення проведеного дослідження. Робота передбачає відбір значимої інформації і представлення її у вигляді слайд-шоу, буклету, анімації, постеру або фоторепортажу. Обговорення результатів роботи над веб-квестами можна провести у вигляді конференції, щоб учні мали можливість продемонструвати власний практичний доробок. Результати веб-квеста для звіту можуть мати різноманітні форми: база даних; діалог, історія або приклад для вивчення; онлайн документ, який містить аналіз неоднозначної ситуації, повідомляє основні тези і спонукає користувачів додати власні коментарі або не погодитися з авторами; проведення псевдо-інтерв’ю з експертом протягом заняття або публікація його у мережі Інтернет. На цьому етапі розвиваються такі риси особистості як відповідальність за виконану роботу, самокритика, взаємопідтримка і уміння виступати перед аудиторією.
Можна практикувати розміщення результатів роботи над веб-квестом в мережі Інтернет на спеціалізованих сайтах, таким чином досягаючи трьох цілей: учні розуміють, що завдання є матеріальним і високотехнологічним; вони отримують аудиторію, зацікавлену у результатах їх праці; у них з’являється можливість зворотного зв'язку з боку аудиторії.
Завершальним етапом є оцінювання, однак обов’язковим для веб-квесту є попереднє (до початку роботи) оголошення його принципів. Критерії оцінки можуть бути різними (за часом презентації, оригінальністю, новаторством та інше). В оцінці підсумовується досвід, який був отриманий учнем при виконанні самостійної роботи за допомогою технології веб-квест. У завданнях з деяких тем логічним є включення до заключної частини риторичних питань, які стимулюватимуть активність пошукової роботи.
Якою ж є структура уроку веб-квесту? Початок заняття має основні, характерні для інших уроків, елементи: організаційна частина, мотивація навчальної діяльності, актуалізація опорних знань. Під час дистанційного навчання ці форми дещо видозмінюються.
Викладення нового матеріалу відбувається за схемою: завдання - питання - робота з Інтернет-ресурсами - повернення до питання, аналіз отриманої інформації - перехід до наступного питання. Отримавши відповіді на кожне з питань, бачимо результат, тобто вирішене завдання, яке ставилось на початку.
При підготовці та проведенні такого заняття важливо чітко усвідомити роль кожного учасника навчально-виховного процесу та розподілити їх обов’язки для досягнення максимальної ефективності.
Учень повинен:
  • сформулювати відомі умови завдання;
  • визначити необхідні, але невідомі відомості; знайти їх;
  • проаналізувати, обробити, узагальнити й обговорити виявлену інформацію; вирішити, наскільки з урахуванням знайдених відомостей поле завдання втратило (чи придбало) проблемний характер;
  • узагальнити відшукану інформацію;
  • оформити результати роботи.
Майстер:
1. надає декілька посилань на бажані Інтернет-ресурси, які зададуть інтонацію, акценти пошуку;
2. наводить декілька культурних зразків, які служать орієнтиром для порівняння та можуть показувати спектр думок з проблеми;
3.    розробляє бланки з чітким формулюванням критеріїв оцінювання;
4.    контролює процес пошуку.
3.    Рекомендації до проведення веб-квесту
  •  визначте ключові слова для пошуку (чи слід їх змінювати на різних етапах розв’язання);
  •  знайдіть необхідну інформацію в мережі Інтернет;
  • проаналізуйте й обговоріть знайдену інформацію;
  • при необхідності – відкоригуйте ключові слова та повторіть пошук;
  • сформулюйте висновок і обговоріть його (чи відповіли Ви на всі підпитання? Якщо ні – повторіть ще один цикл пошуку й обробки інформації).
Методика веб-квестів активізує навчальний процес, сприяє підвищенню індивідуалізації навчання і його якості.
Веб-квест - одна із найбільш ефективних моделей використання Інтернета в навчальному процесі; це і проблемне завдання, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету; також це формат уроку орієнтований на розвиток пізнавальної, пошукової діяльності учнів, на якому значна частина інформації здобувається через ресурси Інтернету; це дидактична структура, в рамках якої викладач удосконалює пошукову діяльність учнів, задає їм параметри цієї діяльності і визначає її час. Майстер (викладач) перестає бути джерелом знань, але створює необхідні умови для пошуку і обробки інформації.
Така діяльність перетворює учнів на активних суб'єктів навчальної діяльності, підвищуючи не лише мотивацію до процесу здобуття знань, але і відповідальність за результати цієї діяльності і їх презентацію. Ця методика є сучасною та перспективною, має ряд переваг, заслуговує на широке впровадження в навчально-виховний процес.
  1. Web-квест до тем програми
Мета:
-  узагальнення і систематизація знань учнів;
-  формування навичок та вмінь з пошуку інформації в Інтернеті, правильного використання інтернет-ресурсів для підтримки навчального процесу;
-  формування вміння працювати самостійно (в колективі) та відповідальності;
-  формування основ орієнтованої діяльності учнів, розвиток навичок самостійної роботи;
-  розвиток         навичок та вмінь аналізувати, систематизувати знайдену інформацію та робити висновки.
Після проходження веб-квесту учні повинні:
-  мати уявлення про сервіси мережі Інтернет;
-  знати правила етикет-спілкування;
-орієнтуватися у відборі інформації за темою;

Тип веб-квесту: довготривалий. 


5.    Критерії оцінки робіт учнів

Зміст завдання 
Відмінно 12-11-10
Добре 9-8-7
Задовільно 6-5-4
Розуміння завдання
Робота демонструє точне розуміння завдання
Чи включаються як матеріали, що мають безпосереднє відношення до теми, так і матеріали, що не мають відношення до неї; використовується обмежена кількість джерел.
Включені матеріали, що не мають безпосереднього відношення до теми; використовується одне джерело, зібрана інформація не аналізується і не оцінюється
Виконання завдання
Оцінюються роботи різних періодів; висновки аргументовані; всі матеріали мають безпосереднє відношення до теми; джерела цитуються правильно; використовується інформація з достовірних джерел.
Не вся інформація взята з відкритих джерел; частина інформації неточна або не має прямого відношення до теми.
Випадкова вибірка матеріалів; інформація неточна або не має відношення до теми; неповні відповіді на питання; не робляться спроби оцінити або проаналізувати інформацію.
Результат роботи
Чітке і логічне подання інформації; вся інформація має безпосереднє відношення до теми, точна, добре структурована і відредагована. Демонструється критичний аналіз і оцінка матеріалу, визначеність позиції.
Точність і структурованість інформації; привабливе оформлення роботи. Недостатньо виражена власна позиція і оцінка інформації. Робота схожа на інші учнівські роботи.
Матеріал логічно не вибудовано й подано зовні непривабливо; не дається чіткої відповіді на поставлені питання.
Творчий підхід
Подані різні підходи до рішення проблеми. Робота відрізняється яскравою індивідуальністю
Демонструється одна точка зору на проблему; проводяться порівняння, але не робляться висновки.
Учень просто копіює інформацію з запропонованих джерел; немає критичного погляду на проблему; робота мало пов'язана з темою веб-квесту.


                           


Список використаної літератури

  1.  Беспалько В.П. Педагогика и прогрессивные технологии обучения. - М., 1995.
  2. Закон України про освіту.
  3. Кілпатрік У.Х. Метод проектів. Застосування цільових напрямків в педагогічному процесі. - JI.: Брокгауз-Ефрон, 1925.
  4. Ніколаєва Н.В. Освітні веб-квести як метод і засіб розвитку навичок інформаційної діяльності учнів.// Питання Інтернет-освіти. 2002, № 7.
  5. Нові педагогічні та інформаційні технології в системі освіти/ Під. ред. Е.С. Полат. /М., 1999.
  6. Постанова Кабінету міністрів України від 23 листопада 2011 №1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».
  7. http://www.international.edu.ru/consalting/resourses/1942/ .
  8.  http://itlt.edu.nstu.ru/rubrics.php .

Немає коментарів:

Дописати коментар

Актуальне повідомлення

  порядок групування документів у справи групування документів   У справи вміщуються тільки оригінали документів ...