1.
Структура web-квестів. Веб-квест містить такі
основні елементи:
На першому етапі викладач проводить підготовчу роботу, знайомить учнів із темою, формулює основну проблему.Завдання веб-квеста подається окремими блоками питань і переліками адрес в Інтернеті, де можна отримати необхідну інформацію. Питання сформульовані так, щоб при відкритті блогу учень розумів принципи для відбору матеріалу, виділення головного з усієї інформації, яку він знаходить. Ця стадія веб-квесту має найбільший розвивальний потенціал: при пошуку відповідей на поставлені питання удосконалюється критичне мислення, уміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об'єкти і явища, мислити абстрактно. Певне керування процесом з боку викладача може проводитися через надання списку запитань, поширення прикладів, схем.
- вступ, у якому обов’язково вказуються терміни проведення роботи і надається вихідна ситуація або завдання;
- посилання на ресурси мережі, у яких міститься необхідний для веб-квесту матеріал: електронні адреси, тематичні форуми, книги або методичні посібники з бібліотечних фондів;
- поетапний опис процесу виконання завдання з поясненням принципів обробки інформації, додатковими супровідними питаннями, причинно-наслідковими схемами, таблицями, діаграмами, графіками та ін.;
- висновки, які мають містити приклад оформлення результатів виконання завдання або їх презентації, шляхи подальшої самостійної роботи із зазначеної теми і галузі практичного застосування отриманих результатів і навичок.
На першому етапі викладач проводить підготовчу роботу, знайомить учнів із темою, формулює основну проблему.Завдання веб-квеста подається окремими блоками питань і переліками адрес в Інтернеті, де можна отримати необхідну інформацію. Питання сформульовані так, щоб при відкритті блогу учень розумів принципи для відбору матеріалу, виділення головного з усієї інформації, яку він знаходить. Ця стадія веб-квесту має найбільший розвивальний потенціал: при пошуку відповідей на поставлені питання удосконалюється критичне мислення, уміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об'єкти і явища, мислити абстрактно. Певне керування процесом з боку викладача може проводитися через надання списку запитань, поширення прикладів, схем.
Наступним є етап оформлення результатів, у межах якого відбувається осмислення проведеного дослідження. Робота
передбачає відбір значимої інформації і представлення її у вигляді слайд-шоу,
буклету, анімації, постеру або фоторепортажу. Обговорення результатів роботи
над веб-квестами можна провести у вигляді конференції, щоб учні мали можливість
продемонструвати власний практичний доробок. Результати веб-квеста для звіту
можуть мати різноманітні форми: база даних; діалог, історія або приклад для
вивчення; онлайн документ, який містить аналіз неоднозначної ситуації,
повідомляє основні тези і спонукає користувачів додати власні коментарі або не
погодитися з авторами; проведення псевдо-інтерв’ю з експертом протягом заняття
або публікація його у мережі Інтернет. На цьому етапі розвиваються такі риси
особистості як відповідальність за виконану роботу, самокритика,
взаємопідтримка і уміння виступати перед аудиторією.
Можна практикувати розміщення результатів
роботи над веб-квестом в мережі Інтернет на спеціалізованих сайтах, таким чином
досягаючи трьох цілей: учні розуміють, що завдання є матеріальним і
високотехнологічним; вони отримують аудиторію, зацікавлену у результатах їх
праці; у них з’являється можливість зворотного зв'язку з боку аудиторії.
Завершальним етапом є оцінювання,
однак обов’язковим для веб-квесту є попереднє (до початку роботи) оголошення
його принципів. Критерії оцінки можуть бути різними (за часом презентації,
оригінальністю, новаторством та інше). В оцінці підсумовується досвід, який був
отриманий учнем при виконанні самостійної роботи за допомогою технології
веб-квест. У завданнях з деяких тем логічним є включення до заключної частини
риторичних питань, які стимулюватимуть активність пошукової роботи.
Якою ж є структура уроку веб-квесту? Початок заняття має основні, характерні для інших уроків, елементи: організаційна
частина, мотивація навчальної діяльності, актуалізація опорних знань. Під час дистанційного навчання ці форми дещо видозмінюються.
Викладення нового матеріалу відбувається за
схемою: завдання - питання - робота з Інтернет-ресурсами - повернення до
питання, аналіз отриманої інформації - перехід до наступного питання. Отримавши
відповіді на кожне з питань, бачимо результат, тобто вирішене завдання, яке
ставилось на початку.
При підготовці та проведенні такого заняття важливо
чітко усвідомити роль кожного учасника навчально-виховного процесу та
розподілити їх обов’язки для досягнення максимальної ефективності.
Учень повинен:
- сформулювати відомі умови завдання;
- визначити необхідні, але невідомі відомості; знайти їх;
- проаналізувати, обробити, узагальнити й обговорити виявлену інформацію; вирішити, наскільки з урахуванням знайдених відомостей поле завдання втратило (чи придбало) проблемний характер;
- узагальнити відшукану інформацію;
- оформити результати роботи.
Майстер:
1. надає
декілька посилань на бажані Інтернет-ресурси, які зададуть інтонацію, акценти
пошуку;
2. наводить
декілька культурних зразків, які служать орієнтиром для порівняння та можуть
показувати спектр думок з проблеми;
3.
розробляє
бланки з чітким формулюванням критеріїв оцінювання;
4.
контролює
процес пошуку.
3. Рекомендації до
проведення веб-квесту
- визначте ключові слова для пошуку (чи слід їх змінювати на різних етапах розв’язання);
- знайдіть необхідну інформацію в мережі Інтернет;
- проаналізуйте й обговоріть знайдену інформацію;
- при необхідності – відкоригуйте ключові слова та повторіть пошук;
- сформулюйте висновок і обговоріть його (чи відповіли Ви на всі підпитання? Якщо ні – повторіть ще один цикл пошуку й обробки інформації).
Методика веб-квестів активізує навчальний процес,
сприяє підвищенню індивідуалізації навчання і його якості.
Веб-квест - одна із найбільш ефективних моделей використання
Інтернета в навчальному процесі; це і проблемне завдання, для виконання якого
використовуються інформаційні ресурси Інтернету; також це формат уроку
орієнтований на розвиток пізнавальної, пошукової діяльності учнів, на якому
значна частина інформації здобувається через ресурси Інтернету; це дидактична
структура, в рамках якої викладач удосконалює пошукову діяльність учнів, задає
їм параметри цієї діяльності і визначає її час. Майстер (викладач) перестає бути джерелом
знань, але створює необхідні умови для пошуку і обробки інформації.
Така діяльність перетворює учнів на активних
суб'єктів навчальної діяльності, підвищуючи не лише мотивацію до процесу
здобуття знань, але і відповідальність за результати цієї діяльності і їх
презентацію. Ця методика є сучасною та перспективною, має ряд переваг,
заслуговує на широке впровадження в навчально-виховний процес.
- Web-квест до тем програми
Мета:
- узагальнення і систематизація знань учнів;
- формування навичок та вмінь з пошуку
інформації в Інтернеті, правильного використання інтернет-ресурсів для
підтримки навчального процесу;
- формування вміння працювати самостійно (в колективі) та
відповідальності;
- формування основ орієнтованої діяльності
учнів, розвиток навичок самостійної роботи;
- розвиток навичок
та вмінь аналізувати, систематизувати знайдену інформацію та робити висновки.
Після проходження веб-квесту
учні повинні:
- мати уявлення про сервіси мережі Інтернет;
- знати правила етикет-спілкування;
-орієнтуватися у відборі інформації за темою;
Тип веб-квесту: довготривалий.
5. Критерії оцінки робіт учнів
Зміст
завдання
|
Відмінно
12-11-10
|
Добре
9-8-7
|
Задовільно
6-5-4
|
Розуміння
завдання
|
Робота демонструє
точне розуміння завдання
|
Чи включаються як
матеріали, що мають безпосереднє відношення до теми, так і матеріали, що не мають
відношення до неї; використовується обмежена кількість джерел.
|
Включені
матеріали, що не мають безпосереднього відношення до теми; використовується
одне джерело, зібрана інформація не аналізується і не оцінюється
|
Виконання
завдання
|
Оцінюються роботи
різних періодів; висновки аргументовані; всі матеріали мають безпосереднє відношення
до теми; джерела цитуються правильно; використовується інформація з достовірних
джерел.
|
Не вся інформація
взята з відкритих джерел; частина інформації неточна або не має прямого
відношення до теми.
|
Випадкова вибірка
матеріалів; інформація неточна або не має відношення до теми; неповні
відповіді на питання; не робляться спроби оцінити або проаналізувати
інформацію.
|
Результат
роботи
|
Чітке і логічне подання
інформації; вся інформація має безпосереднє відношення до теми, точна, добре
структурована і відредагована. Демонструється критичний аналіз і оцінка матеріалу,
визначеність позиції.
|
Точність і
структурованість інформації; привабливе оформлення роботи. Недостатньо
виражена власна позиція і оцінка інформації. Робота схожа на інші учнівські
роботи.
|
Матеріал логічно
не вибудовано й подано зовні непривабливо; не дається чіткої відповіді на
поставлені питання.
|
Творчий
підхід
|
Подані різні підходи
до рішення проблеми. Робота відрізняється яскравою індивідуальністю
|
Демонструється
одна точка зору на проблему; проводяться порівняння, але не робляться
висновки.
|
Учень просто
копіює інформацію з запропонованих джерел; немає критичного погляду на проблему;
робота мало пов'язана з темою веб-квесту.
|
Список
використаної літератури
- Беспалько В.П. Педагогика и прогрессивные технологии обучения. - М., 1995.
- Закон України про освіту.
- Кілпатрік У.Х. Метод проектів. Застосування цільових напрямків в педагогічному процесі. - JI.: Брокгауз-Ефрон, 1925.
- Ніколаєва Н.В. Освітні веб-квести як метод і засіб розвитку навичок інформаційної діяльності учнів.// Питання Інтернет-освіти. 2002, № 7.
- Нові педагогічні та інформаційні технології в системі освіти/ Під. ред. Е.С. Полат. /М., 1999.
- Постанова Кабінету міністрів України від 23 листопада 2011 №1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».
- http://www.international.edu.ru/consalting/resourses/1942/ .
- http://itlt.edu.nstu.ru/rubrics.php .
Немає коментарів:
Дописати коментар